امام حسن(ع): چیزهای دنیا اگر حلال باشد حساب و بررسی می شود و اگر از حرام به دست آید عذاب و عقاب دارد و اگر حلال و حرام آن معلوم نباشد سختی و ناراحتی خواهد داشت. پس باید دنیا [و موجوداتش] را همچون میته و مرداری بشناسی که به مقدار نیاز و اضطرار از آن استفاده کنی»       
کد خبر: ۲۱۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

موضع شورای نگهبان درباره شائبه تبلیغات زودهنگام نامزدهای ریاست جمهوری

خرداد: موضوع تبلیغات زودهنگام نامزدهای ریاست جمهوری همواره در انتخابات های مختلف به میان آمده و در این دوره نیز واکنش هایی را به همراه داشته است.

به گزارش خرداد؛ از یکطرف معاون استاندار تهران چند روز پیش نسبت به تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات اخطار داد در روزی که قرار بود حامیان احمدی نژاد برای حمایت ازوی تجمع داشته باشند و گفتهبود که پلیس دستور برخورد دارد، درست در همان شب حامیان محمد باقر قالیباف نیز همایشی برگزار و از شهردار دعوت به حضور در انتخابات کردند که مصداق تبلیغات زود هنگام بود و دادستان کل کشور بدان واکنش نشان داده و اطلاعیه ای صادر کرد اما جالب اینجاست که شورای نگهبان بهعنوان نهاد عالی ناظر بر انتخابات ریاست جمهوری هنوز واکنشی نداشته و سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرده که این شورا در این رابطه با کسی برخورد نکرده است.

عباسعلی کدخدایی در گفت و گو با « داتیکان» نکاتی را مطرح کرده که در ادامه متن کامل این گفت و گوی کوتاه را می خوانید.

 هرسال موعد انتخابات که می‌رسد، بحث تبیلغات زودرس انتخاباتی هم مطرح می‌شود. مسوولان اعلام می کنند که تبلیغات زودهنگام نامزدهای احتمالی رصد شده و حتما در زمان احراز صلاحیت ها  به آن توجه می شود. طبق قانون، بازه زمانی خاصی برای تبلیغات نامزدها تعیین شده است اما این قانون بیشتر جنبه توصیه‌ای داشته و به نظر می‌رسد ضمانت اجرایی روشنی ندارد.

بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مصوّب سال ۶۲ فعالیّت تبلیغاتی انتخابات، پس از انتشار آگهی اسامی نامزدها شروع و تا ۲۴ ساعت قبل اخذ رأی ادامه خواهد داشت. اما همواره از گوشه و کنار شهر می‌شنویم که نامزد خاصی در مکان خاصی پیش از موعد اقدام به تبلیغات کرده است. برای نمونه می توان  به سفرها و دیدارها و نشست های  خبری محمود احمدی‌نژاد و حمید بقایی از نامزدهای امسال ریاست جمهوری  اشاره کرد و یا تجمع اخیر هواداران محمدباقر قالیباف.

صبح امروز ۲۶ فروردین هم دادستان کشور بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد که فحوای کلام او هم نشان از همین توصیه‌گونه بودن این قانون داشت: «شب گذشته خبر و فیلمی از بعضی شبکه های اجتماعی از تجمع عده‌ای از طرفداران بعضی کاندیداهای محترم ریاست جمهوری مشاهده کردم که تبلیغ تلقی می‌شود. نظر به اینکه هرگونه تبلیغ قبل از اعلام رسمی اسامی کاندیداهای محترم از سوی شورای محترم نگهبان و وزارت کشور ممنوع می باشد، انتظار داریم همه کاندیداهای محترم راسا و با تاکید به طرفداران خود،از هرگونه اقدامی که در فضای حقیقی یا مجازی تبلیغ محسوب می شود،  خودداری فرمایند.»

همچنین عبدالرضا رحمانی‌فضلی روز سه شنبه ۲۲ فروردین در جمع خبرنگاران گفته بود «تبلیغات زود هنگام تخلف است و باید مراعات شود. همه اشخاص و حامیان دیگر، منجمله رسانه های منتسب به افراد و رسانه هایی که به هر نوعی از بودجه عمومی استفاده می کنند شامل استفاده از بیت المال می شوند، خلاف است. موارد خلاف قانون از طریق بازرسان و مردم اعلام می شود و در کمیته رسیدگی به تخلفات بررسی خواهد شد.» تمام این موارد نشان از ناروشنی این قانون دارد که در ضمن اینکه می‌خواهد محدودیتی را ایجاد کند در دل خود دارای محدودیت‌های فراوانی است!

همین موضوع را با عباسعلی کدخدایی؛ سخنگوی شورای نگهبان در میان گذاشتیم و نظر او را در این خصوص جویا شدیم:

کدخدایی، با اشاره به اینکه قانون ما در رابطه با تبلغات بسیار حداقلی و ناکارآمد است، گفت:« در حوزه تبلیغات بیشترین تاکیدی که شده است بر روی منع استفاده از امکانات دولتی و بیت المال می باشد. همچنین زمانمندی  تبلیغات انتخابات. دو نکته‌ای که غفلت شده است و کمتر مورد توجه قرار گرفته؛ تبلیغات زودنگام است که اشاره دقیقی به این بحث نشده است و نیازمند اصلاح قانون در این زمینه هستیم. و دوم این اینکه نسبت به تخریب‌هایی که صورت می‌گیرد و تبلیغاتی که علیه  نامزدهای دیگر صورت می‎گیرد، قوانین خیلی جامع و دقیق نیست. اما هیچ کدام از اینها مانع از این نمی شود که ما به عمومات قوانین مراجعه نکنیم. برای مثال اگر مدت تبلیغات را ۲۰ روز یا دو هفته تعیین کرده است مفهوم مخالفش بدین معناست که فراتر از آن تخلف است. به هر حال وقتی در قانون انتخابات زمان تبلیغات، معین شده است، طبیعتا نباید قبل از آن تبلیغاتی صورت بگیرد.  حداقل از این منظر، قانون شفاف است.» کدخدایی در ادامه گفت: « ضعف مهم دیگر در این زمینه این است که خود تبلیغات تعریف نشده است. مثلا اگر فردی که نامزد انتخابات می‌شود قبل از این زمان سخنرانی‌هایی داشته باشد، آیا سخنرانی‎های عمومی مصداق تبلیغات است یا نه؟ »

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص سابقه برخورد این شورا در خصوص تخلفات صورت گرفته گفت: «به عنوان تبلیغات غیرواقع مواردی را داشته‌ایم و در هنگام بررسی صلاحیت‌ها اگر تبلیغات غیرواقعی بوده است شورا هم آن را به عنوان مصداق عدم التزام(عدم التزام به قانون اساسی، اسلام -در مواردی مانند دروغ‌گویی و افترا- و...)، شناسایی کرده است. اما درباره تبلیغات زود هنگام تاکنون به خاطر ندارم که برخوردی صورت گرفته باشد مگر اینکه دستگاههای قضایی و انتظامی برخوردهایی کرده باشند. البته ممکن است سابقه برخورد در این زمینه هم از سوی شورای نگهبان وجود داشته باشد اما من به خاطر ندارم.»

پربیننده ترین
چند رسانه ای
پر بحث ترین
خواندنی