امام حسن(ع): چیزهای دنیا اگر حلال باشد حساب و بررسی می شود و اگر از حرام به دست آید عذاب و عقاب دارد و اگر حلال و حرام آن معلوم نباشد سختی و ناراحتی خواهد داشت. پس باید دنیا [و موجوداتش] را همچون میته و مرداری بشناسی که به مقدار نیاز و اضطرار از آن استفاده کنی»       
کد خبر: ۳۰۲۷۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴

تورم در اثر ربا اتفاق می‌افتد

خرداد: یک پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی با تاکید بر این‌ که در فقه ما خرید و فروش پول جایز نیست، اظهار کرد: خرید و فروش پول اثری بدتر از ربا دارد و تورمی که اتفاق می‌افتد اثر ربا است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مصطفی زارع اردکانی شامگاه امروز در نشست علمی اقتصاد در الگوی اسلامی که با حضور محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمسیون اقتصادی مجلس، به همت گروه مطالعاتی اقتصاد اسلامی وابسته به مرکز الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت و مجمع روشنگری و مطالبه‌گری طلاب و روحانیون انقلاب اسلامی وابسته به گروه مثل عمار برگزار شد، گفت: ما مجموعه ای از طلاب مطالبه گر در حوزه‌های اقتصادی اعم از بانک، بورس و بودجه هستیم که مدل‌های غربی اقتصاد را با فقه خودمان متناظر کردیم و الگوی اسلامی آنرا استخراج کرده‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که در فقه ما خرید و فروش پول جایز نیست، اظهار کرد: خرید و فروش پول اثری بدتر از ربا دارد و تورمی که در کشور اتفاق می‌افتد اثر ربا است.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد اسلامی افزود: راهکار ما این بود که باید به جای حاکم شدن پول بر مبادلات، ارزش کالا حاکم شود.

وی با بیان اینکه عملکرد صرافی ها در قدیم، تبدیل واحدهای مختلف پول کشورها به هم بوده و صرفا مزد این کارشان را می‌گرفتند، تصریح کرد: امروزه در صرافی ها خرید و فروش پول است که اتفاق می‌افتد که مصداق ربا است.

اردکانی عمده‌ی تولید کشور را در بورس دانست و بیان کرد: بورس بر اساس مدل کارخانه، کارفرما و کارگر است که اصل کارخانه است.

وی در ادامه عنوان کرد: در فقه ما قیمت کالا را باید عرف جامعه معین کند نه عرف سرمایه‌داران اما در جامعه‌ی ما کارخانه، تولید انبوه می‌کند و در کالای تولیدی‌اش انحصار ایجاد می‌کند که قیمت و کارگر و بازار را در کنترل خود در می‌آورد و برای مثال، خودش هست که قیمت کالایش را تعیین می‌کند نه عرف جامعه.

این طلبه با انتقاد از اینکه نظام سرمایه داری می‌گوید هرکه پول بیشتری دارد، قدرت بیشتر و سهم بیشتری دارد،گفت: ماشین آلات و کارخانه ها یا باید در اختیار دولت باشد یا اگر در اختیار افراد خاصی قرار می‌گیرد، صرفا مزد کارشان را بگیرد نه اینکه تعیین قیمت که برعهده‌ی عرف است، دست آنها باشد.

وی نتیجه بورس را تسلط عده‌ای محدود بر همه‌چیز دانست و خاطرنشان کرد: زمین در اسلام قیمتی ندارد مگر آنکه روی آن کاری انجام شده باشد و سرمایه‌داری نباید خارج از چارچوب عدالت برای عده‌ای امکان زمین خواری مهیا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
چند رسانه ای
خواندنی