امام حسن(ع): چیزهای دنیا اگر حلال باشد حساب و بررسی می شود و اگر از حرام به دست آید عذاب و عقاب دارد و اگر حلال و حرام آن معلوم نباشد سختی و ناراحتی خواهد داشت. پس باید دنیا [و موجوداتش] را همچون میته و مرداری بشناسی که به مقدار نیاز و اضطرار از آن استفاده کنی»       
کد خبر: ۳۳۴۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
بزرگ نمایی رسانه ای بلای این روزهای فضای مجازی

کرونا ترسناک اما نه اینقدر وحشتناک!

کرونا با توجه به وضعیت و سبک زندگی چینی ها و شهری که پایگاه و مبدا انتشار ویروس بوده و نقش آن در اقتصاد جهانی و تعاملات پیامدی این اتفاق بر اقتصاد بزرگ چین و تعامل آن با جهان غرب، یک موضوع داغ رسانه ای و البته جذاب برای تیتر و خبرسازی رسانه های غربی به دلایل مختلف واقعی و البته حاشیه ای و هدفمند است و بازی نیست که ما در آن نه هدف باشیم نه دغدغه جدی نسبت به آن داشته باشیم
خرداد-محمدرضا مشتری: این روزها شاید به جرات بتوان گفت که بخش عمده ای از اخبار رسانه های جهان و به خصوص تولید محتوای فضای مجازی در جهان و حتی ایران معطوف به ویروس تازه و خطرناکی است که از سرزمین اژدهای سرخ بالا گشوده و تاکنون در 23 کشور جهان رخ نمایانده است.

به گزارش خرداد، بر اساس آخرین آمار تاکنون بر اثر شیوع ویروس کرونا ۲۵۹ نفر در چین جان سپرده اند و همچنین ۱۱ هزار و ۷۹۱ نفر نیز به این ویروس در 23 کشور جهان آلوده شده‌اند.

به گفته کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت این بیماری تاکنون نه واکسنی دارد و نه دارویی برای درمان آن پیدا شده است و سرعت شیوع بیماری در کشورهای مختلف جهان هم بالا بوده و کنارگذاری همه این موارد جلوه ای ترسناک از این ویروس مرموز را برای یک مخاطب در هر کجای دنیا که باشد ترسیم می کند.

به خصوص که سازمان بهداشت جهانی اعلام وضعیت اضطراری کرده و از آنجا که انتشار ویروس کرونا همزمان با برگزاری مراسم و جشن های سال نو چینی بود و مسافران زیادی از اقصی نقاط جهان در این کشور حضور داشتند، احتمال شیوع این ویروس مخوف در اقصی نقاط جهان بالاست به خصوص که راه های انتقال نیز ساده و راحت است و با یک بی احتیاطی ساده بهداشتی فرد در معرض ابتلا به ویروس قرار می گیرد

همه این نکات در جای خود محل نگرانی و بیم و البته پیشگیری است اما این حجم از بمباران خبری و ترس از این ویروس مهلک طبیعی است؟ یا بهتر است بگوییم موضوعیتی تا این حد اضطراری دارد؟

خبرها را که مرور می کنی از بازار نفت گرفته تا خودرو در دنیا تحت الشعاع این ویروس قرار گرفته و پیش بینی های اخطار آمیز پیرامون وضعیت آنها در رسانه ها انتشار می یابد اما با همه مقدماتی که بر شمرده شد و خطراتی که این ویروس مهلک دارد به نظر می رسد که نوع واکنش و رویکرد خبری رسانه ها و کاربران فضای مجازی در تبعیت از آن خیلی بیش تر از آنچه باید و مایه نگرانی است در مردم دنیا ایجاد رعب و وحشت نسبت به این بیماری نموده است.

تلفات انسانی این ویروس تاکنون 259 نفر در نزدیک به دو هفته از انتشار این ویروس است، آنهم تلفاتی که همه افراد مبتلای جان داده را افراد بالای 40 سال و عمدتا با سابقه بیماری ریوی و یا بیماری های دیگری که ضعف عمومی بدن آنان را نشان می دهد، رخ داده است.

در همین مدت بالغ بر هزاران نفر در سراسر جهان به علت های مختلف مرده و جان خود را از دست داده اند، هزاران هزار نفر به بیماری های کشنده و مهلک میتلا شده اند، ده ها و صدها کودک بر اثر سوء تغذیه در همین مدت جان سپرده اند اما این کرونا است که نفس مردم دنیا را حبس کرده و چشم ها را نگران!

بخشی از این وضعیت و توجه مضاعف رسانه ای البته به ماهیت خطرناک و قدرت انتشار و عدم درمان قطعی این ویروس باز می گردد که طبیعی است اما بخش دیگری از آن بی گمان برآمده از آگراندیسمان و غلو رسانه ای است که پیرامون این ویروس براه افتاده و مردم نگران هم سرباز بی جیره و مواجب دامن زدن به این شرایط در فضای مجازی شده و با انتشار اخبار مختلف از این بیماری که گاهی هم به تمامی دروغ و شایعه است یک قطعه از این پازل ترسناک می شوند.

حرف این نیست که پیرامون کرونا اطلاع رسانی نشود یا خطر آن جدی گرفته نشود حرف این است که هر چیز را به جا و اندازه خود مورد توجه قرار داده و با رویکردهای عیر حرفه ای به موج سازی خبری و رسانه ای نپردازیم و ترس بیهوده در مردم ایجاد نکنیم.

مثلا در مورد کشور خود ما هنوز یک مورد ابتلا به این بیماری هم گزارش نشده است اما روزانه صدها خبر پیرامون آن در فضای مجازی و رسانه ای انتشار یافته و اذهان را مشوش می کند، در همین مدت که کرونا به موضوع داغ رسانه ای تبدیل شده، ده ها نفر در جاده های کشور بر اثر تصادف جان باخته اند و مرگ و میر طبیعی هم که جان هزاران نفر را طی این دو هفته گرفته است اما کرونای هنوز نیامده مردم را دچار ترس و بیم کرده است.

خبر خوب در مورد کرونا البته آنست که با رعایت اصول ساده بهداشتی و نظافتی می توان به سادگی از ابتلای به این بیماری جلوگیری کرد و البته که با کنترل های بهداشتی می توانیم از ورود آن به کشور جلوگیری کنیم فقط در این میان یک نکته را نباید از یاد برد که گاهی از ترس مرگ به خودکشی دست نزنیم و اسیر خبرسازی های رسانه ای و فضای مجازی نسبت به این ویروس نشویم.

کرونا با توجه به وضعیت و سبک زندگی چینی ها و شهری که پایگاه و مبدا انتشار ویروس بوده و نقش آن در اقتصاد جهانی و تعاملات پیامدی این اتفاق بر اقتصاد بزرگ چین و تعامل آن با جهان غرب، یک موضوع داغ رسانه ای و البته جذاب برای تیتر و خبرسازی رسانه های غربی به دلایل مختلف واقعی و البته حاشیه ای و هدفمند است و بازی نیست که ما در آن نه هدف باشیم نه دغدغه جدی نسبت به آن داشته باشیم.





پربیننده ترین
چند رسانه ای
خواندنی