امام حسن(ع): چیزهای دنیا اگر حلال باشد حساب و بررسی می شود و اگر از حرام به دست آید عذاب و عقاب دارد و اگر حلال و حرام آن معلوم نباشد سختی و ناراحتی خواهد داشت. پس باید دنیا [و موجوداتش] را همچون میته و مرداری بشناسی که به مقدار نیاز و اضطرار از آن استفاده کنی»       
کد خبر: ۳۴۳۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱

بی‌پولی چشم در چشم جو بایدن و کمپین انتخابی او

سرویس بین الملل خرداد_ صلاح توماج پور: شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا و در پی آن خانه‌نشینی و قرنطینه سبب شد تا اوضاع اقتصادی کشورها بالاخص آمریکا به هم بریزد و دوباره دولت‌ها با غولی به نام رکود اقتصادی دست و پنجه نرم کنند. در آمریکا اوضاع پیچیده‌تر از این حرف‌ها است و آمریکا یک انتخابات بسیار مهم را هم در این شرایط پیش روی خود دارد. 

به گزارش خرداد ،رقابت‌های انتخابات آمریکا نه تنها برای این کشور بلکه برای بسیاری از کشورهای دیگر هم یکی از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی است. انتخابات درآمریکا روال پیچیده و منحصر به فردی دارد. هم این رقابت‌ها بسیار طولانی است و حدود دو سال به طول می‌انجامد و هم بسیار پر خرج است و هر نامزد باید حدود یک میلیارد دلار برای کمپین‌های خود پول خرج کند. حالا که انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری آمریکا به برهه حساسی رسیده است یک تفاوت بسیار مهم بین کمپین دونالد ترامپ و جو بایدن وجود دارد. 

ترامپ ثروتمند است و به اصطلاح یک میلیاردر است و به همین دلیل می‌تواند بخش عمده‌ای و حتی تمامی هزینه‌های کمپین خود را تامین کند. اما بایدن که پول چندانی در بساط ندارد و کل ثروت شخصی او حدود ۳۹میلیون دلار تخمین زده می‌شود و هرگز با این شرایط  نمی‌تواند به اتکای خود هزینه‌های کمپینش را تامین کند و از این رو به کمک‌ها و حمایت‌های مالی حامیان حقیقی و حقوقی خود نیازمند است.

شرایط پسا کرونا سبب شده است تا رکود اقتصادی به کمپین بایدن هم بزند و او خود به زیر زمینی بخزد و مجبور شود همانند دیگر مشاغل، امور کمپین خود را به صورت آنلاین و اینترنتی پیگیری کند. اکثریت مردم در اذهان خود هنوز باور ندارند که امور آنلاین و اینترنتی هم هزینه و خرج دارد و از این رو زنجیره کمک‌های مالی به بایدن به مرور زمان کمتر و کمتر شده است. 

می‌تواند دلیل این رخداد این‌چنین باشد که مردم با خود می‌گویند که دیگر از چیدن میز و صندلی و بوفه‌هایی پر از نوشیدنی و فینگرفود و پنیرهای گران‌قیمت در زمان کمپین‌های اجتماعی و همایش‌ها و گردهمایی‌های انتخاباتی و سفرهای متعدد ایالتی و دیدارهای مردمی خبری نیست و به جایش هر روز چندین مصاحبه و ویدیوکنفرانس و برنامه آنلاین تلویزیونی برقرار شده است و هزینه‌های آن کجا و هزینه‌های این کجا. نکته مهم اما همین است که هزینه‌های یک ویدیو کنفرانس آنلاین بسیار بیشتر از یک همایش با پذیرایی و غذاست. 

اینطور که پیداست کفگیر کمپین بایدن به ته دیگ خورده است و او باید به فکر چاره باشد. در همین زمان و همین روزها در انتخابات ۲۰۱۶ که هیلاری کلینتون با دونالد ترامپ به رقابت می‌پرداختند به طور میانگین روزانه ۲میلیون دلار به کمپین کلینتون از جانب مردم و شرکت‌ها پول پرداخت می‌شد. اکنون این رقم برای بایدن خوش‌بینانه به ۱۰۰هزار دلار می‌رسد.

 او تا کنون حدود ۱۵۰میلیون دلار برای انتخابات پیش رو هزینه کرده است و تا جبران هزینه‌های معقول کمپین خود فاصله بسیار زیادی در مقابل دارد. جالب است بدانید کمپین باراک اوباما برای انتخابات ۲۰۰۸ حدود ۷۵۰ میلیون دلار هزینه برداشت و مایکل بلومبرگ برای همین رقابت نصفه و نیمه در همین دوره ۴۵۰ میلیون دلار پول خرج کرد. به همین دلیل ادامه مسیر برای بایدن بسیار سخت و پیجیده است و تا دیر نشده باید به فکر چاره باشد تا بتواند خود را در رقابت‌ها نگه دارد.

پربیننده ترین
چند رسانه ای
خواندنی