امام حسن(ع): چیزهای دنیا اگر حلال باشد حساب و بررسی می شود و اگر از حرام به دست آید عذاب و عقاب دارد و اگر حلال و حرام آن معلوم نباشد سختی و ناراحتی خواهد داشت. پس باید دنیا [و موجوداتش] را همچون میته و مرداری بشناسی که به مقدار نیاز و اضطرار از آن استفاده کنی»       
کد خبر: ۳۴۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸

وظایف مدیر ساختمان در مورد بیمه

زندگی در مجتمع های مسکونی که اصطلاحاً به آن آپارتمان نشینی هم گفته می شود، پدیده ای است که در طی چند دهه گذشته با بلند مرتبه سازی در کشور ایجاد شده است. در این بین برای زندگی مسالمت آمیز با همسایگان، نیاز به ایجاد قوانینی به وجود آمد که بتوانند به امور مربوط به مکان ها و فعالیت های مشترک در ساختمان بپردازند. همچنین مجموعه قوانینی شکل گرفت به نام قانون تملک آپارتمان ها که در آن به روابط بین موجر و مستأجر پرداخته است و مسائلی که در مورد مکانهایی که مشترک هستند و به اصطلاح مشاعات گفته می شود روشن کرده است.

اما معمولاً برای ایجاد وحدت رویه و همچنین رسیدگی منظم به امور ساختمان، معمولاً نیاز به یک مدیر اجرایی یا هیئت مدیره هست که وظیفه اش جمع آوری هزینه های مشترک که به آن ها شارژ ساختمان هم گفته می شود بوده و این هزینه ها را برای مصلحت و رفاه و پرداخت های قانونی مجتمع مسکونی هزینه می کند.

اما همین زندگی اجتماعی باعث می شود که افراد در قبال خود و دیگران مسئولیتی داشته باشند. که برای آن ها تعهد ایجاد می کند. به همین منظور وقتی شخصی می پذیرد که مدیریت یک ساختمان یا مجتمع را بر عهده بگیرد، می بایست به مسائل قانونی آن هم پایبند بوده و طبق قانون تعهدات خود را انجام دهد. یکی از این قوانین مربوط به بیمه هست که ما اینجا به دو تا از بیمه هایی که طبق قانون می بایست یک مدیر ساختمان برای مجتمع تهیه نموده و هر ساله نسبت به تمدید آن ها اقدام کند، می پردازیم.

بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی

طبق ماده 14 قانون تملک آپارتمان ها، مدیر ساختمان صراحتاً موظف به خرید بیمه آتش سوزی برای بنای ساختمان، تأسیسات و مشاعات شده است. و اگر این تعهد را انجام ندهد، در صورت بروز خسارت، مسئول جبران خواهد بود. بنابراین مدیر ساختمان بدون نظرسنجی و رأی گیری از اعضای ساختمان می بایست بهترین بیمه آتش سوزی را شناسایی کرده و نسبت به تهیه بیمه نامه اقدام نماید. البته به دلیل زلزله خیز بودن کشورمان، خیلی از ساختمان ها به صورت اختیاری نسبت به اضافه کردن پوشش زلزله به بیمه آتش سوزی مجتمع هم اقدام می کنند که در نوع خود امر پسندیده ای است.


بیمه مسئولیت آسانسور

یکی از وسایلی که جزو بدیهیات یک مجتمع مسکونی است، آسانسور برای جابجایی افراد است. اما استفاده از این وسیله بسیار کاربردی، گاهی باعث بروز حوادثی می شود که حتی جان افراد را هم تهدید می کند. طبق قانون اگر اتفاقی برای استفاده از آسانسور بیافتد، به احتمال زیاد مالک آسانسور مسئول جبران خسارت خواهد بود. مالک آسانسور هم در یک مجتمع مسکونی، مالکان واحد ها هستند که به نیابت از آن ها مدیر ساختمان به آسانسور و مسائل مربوط به آن رسیدگی می کند. بنابراین مدیر ساختمان موظف است ضمن اینکه با یک شرکت تعمیر و نگهداری آسانسور قرارداد سرویس دوره ای منعقد می کند، ساختمان را تحت پوشش بیمه آسانسور در قبال استفاده کنندگان قرار دهد. این بیمه نامه دارای پوشش های هزینه پزشکی، فوت و نقص عضو بوده و غرامت را بر اساس دیه پرداخت می کند. بنابراین اگر حادثه ای رخ داد که طبق قانون مالک آسانسور موظف به جبران خسارت بود، شرکت بیمه از محل بیمه آسانسور خسارت را پرداخت خواهد کرد.

همانطور که در بالا اشاره شد، این وظایف قانونی هستند و ناراضی بودن یک یا چند واحد، یا عدم پرداخت حق بیمه توسط عده ای از اعضا، مانع مسئولیت قانونی مدیر نخواهد بود. البته شما می توانید ساختمان خود را بیمه هم نکنید و در زمان بروز خسارت، مبالغ دیه و یا خسارت آتش سوزی را از جیب خود بپردازید. شما انتخاب کنید، کدام بهتر است؟ ساختمان با بیمه یا بدون بیمه؟


پربیننده ترین
چند رسانه ای
خواندنی